Hoe kun je je lade voor jou laten werken in plaats van andersom. Mijn lades aan mijn bureau zijn simpelweg bakken vol rotzooi geworden. Zonder doel, zonder structuur en opgebouwd in periodes van ‘haastig opruimen’ waarbij alles aan het oppervlak er netjes uit moest zien.
Fast forward twee jaar en de lades zitten vol zooi waar ik geen idee van heb en stommer nog; waar ik bepaalde items van blijf herkopen omdat ik denk dat ik ze niet meer heb. STOM STOM en nogmaals STOM dus. Vandaag neem ik jullie mee in een opruim artikel waarbij ik de eerste twee lades van mijn bureau opruim en je álles laat zien, zonder schaamte. Ben je er klaar voor?
Twee lades?
Mijn bureau heeft tien lades en ik laat er maar twee zien? Ja. Dit omdat het principe van het opruimen uitgelegd kan worden bij twee lades en ik meer dan een uur bezig ben geweest met alleen de bovenste twee. Ik was niet van plan alles in één keer te doen omdat ik meestal duizelig en misselijk aan het eind van de dag niet meer weet waar ik wat moet laten.
Stap voor stap, beetje bij beetje en zo kom ik uiteindelijk tot dat ultieme opgeruimde huis in de basis. In plaats van aan het oppervlak.
STAP 1. ALLES ERUIT
Stap 1 is natuurlijk om alles uit de lades te halen. Dit doe ik op een leeg gemaakte plek (bovenop mijn bureau) en ik plaats alle spullen die bij elkaar horen in een groepje.
STAP 2. GOOI ZOOI WEG
Dingen waarvan ik denk ‘ooit’ te gaan gebruiken blijven maar van lade tot lade verplaatst worden. Erger nog, er zijn spullen die ik van mijn ouderlijk huis heb verplaatst naar mijn eerste appartement en vervolgens heb meegenomen naar dit huis en nog stééds niet gebruik. Het neemt enkel ruimte in beslag en maakt mijn huis chaotisch.
Natuurlijk gebeurt het vaak zat dat nét op het moment dat je iets weg doet, je het vlak erna nodig blijkt te hebben. Maar ik neem dat gevoel nu voor lief. Het is voor mij op dit moment belangrijker dat ik in een fijne ruimte woon die schoon en opgeruimd is. Dus; weg met zooi.
Wat voor zooi?
- Pennen die net-nog-schrijven. Ja, ik bewaar deze zo vaak. Maar ik heb ZOVEEL pennen, alsof ik ooit die ‘slechte’ pen ga pakken om hem op te maken. Not going to happen. Weg ermee.
- Papiertjes met to-do’s erop. Geen idee waarom ik deze niet direct weggooi als de dag/week van die todo’s voorbij is? Op de één of andere manier schuif ik alles in een lade om het ‘opgeruimd’ te laten zijn op mijn bureau en ondertussen stapelen de nutteloze papiertjes op.
- Instructie boekjes van apparaten. Ik denk heel vaak dat wanneer een apparaat het niet meer doet, ik écht dat boekje moet hebben. Misschien is dat iets van vroeger maar tegenwoordig is er HET INTERNET waar je alles kunt opzoeken, zelfs alle handleiding boekjes van apparaten zijn online te vinden. En sterker nog, wanneer heb je dit ooit nodig gehad? Ik serieus nog nooit.
- Kaartjes en briefjes van anderen. Dit gaat altijd gepaard met wat emotionele gevoelens omdat het betekenis voor me heeft wanneer iemand de tijd heeft genomen om iets op te schrijven en aan me te geven (of op te sturen). Dus heb ik een mandje waarin ik alles bewaar qua briefjes en kaartjes die me écht wat doen (alles wat ik van jullie, mijn lezeressen krijg ligt hier altijd in!), de andere verjaardagskaarten en kerstkaarten bijvoorbeeld; gaan weg. Ik lees ze toch nooit meer na.
STAP 3. ZOEK NAAR CREATIEVE ‘BAKJES’
Je kunt je opruimdag natuurlijk voorbereiden door bij de Xenos of IKEA bakjes te kopen om je lades netjes te maken. Maar mocht je dat niet hebben gedaan, dan kun je op zoek door je huis naar andere creatieve manieren om bakjes te creëeren.
- Wattenstaafjes bakjes?
- Waxinelichtjes houder?
- Een oude brillen doos?
- De verpakkingsdoos van je telefoon?
- WC rollen?
Ik heb zelf een paar waxinelichtjes houders en losse bakjes gebruikt voor deze twee lades. Met daarin:
- Losgeld
- Kleine post-its
- ‘Random’ dingen zoals een gummetje, een USB stick, een aansteker en flosdraad.
- Reserve sleutels en sleutelhangers
- Pasjes die niet per se in mijn portemonnee hoeven
- Naald en draad
- Medicijnen en pleisters
Vervolgens heb ik nog wat ander losse spullen met paperclips vastgemaakt zodat ze niet gaan rondzwerven als ik de lades een paar keer op en dicht heb getrokken.
Tot mijn verbazing kwam ik tot de conclusie dat meer dan de helft rotzooi was dat weggegooid kon worden; een kwart spullen waren die niet in de lades hoorden maar een andere plek hadden in huis en er slechts een kwart overbleef wat in die lades hoorde. EEN KWART.
Oftewel: de lades zijn schoon, opgeruimd en helemaal niet vol! Zucht, wat een fijn gevoel.
CONCLUSIE?
Opruimen maakt je hoofd leeg. Geeft je een voldaan gevoel én helpt bij het stimuleren van je creativiteit, vooral als je je bevindt in een opgeruimde omgeving. Ik probeer er dus echt werk van te maken om niet alleen te ‘preken’, maar ook daadwerkelijk de dingen te doen die ik uitspreek ook al heb ik er niet altijd zin in. Want als ik altijd alleen maar de dingen doe waar ik zin in heb, dan was ik op lang termijn een ongelukkig mens geworden.
Als laatste tip voor tijdens het opruimen: Zet een heerlijke afspeellijst op óf, zoals ik heb gedaan: inspirerende speeches en presentaties op YouTube zodat je je hoofd ondertussen vult met allemaal boeiende en motiverende ideeën.
Mijn favoriete mensen om ‘op te zetten’ zijn: Tony Robbins, Marie Forleo, Gabrielle Bernstein en natuurlijk Oprah Winfrey.
Op naar een opgeruimd huis, hoofd én leven met ruimte voor nieuwe creatieve ideeën en uitdagingen!
3 comments
Opruimen is zooo fijn en geeft zo’n goed gevoel. Ik heb namelijk soms ook dat ik van bepaalde dingen hetzelfde koop omdat het een rommeltje in mijn laadjes is.
Je doet het goed Teni! Handige tips trouwens 🙂
Opgruimd huis helpt je te ontspannen en geeft je rust!
O, dat heerlijker gevoel als alles opgeruimd is. I love it.