Je kunt jezelf voor de gek houden, wist je dat?
Natuurlijk wist je dat. Maar hoe cool zou het zijn als je jezelf precies op die manieren voor de gek kon houden waardoor je automatisch productiever, socialer en betrouwbaarder werd?
Manipulatie voor een positief resultaat? .. Naah, enkel trucjes om je hersenen erin te luizen voor een positief resultaat!
1. Uitstelgedrag vs. één mini ding doen
Iets doen waar je echt geen zin in hebt en het liefste blijft uitstellen is een naar gevoel op zichzelf. Het doen van één mini onderdeel ervan: bijvoorbeeld het afwassen van 1 bord, zorgt ervoor dat je de grootste drempel over bent gegaan. Hetzelfde geldt met sporten: besluit gewoon dat je 5 squats gaat doen. Of 5 minuten gaat wandelen. Kijk waar je ineens belandt!
2. Nuance in herhalen
Iemand is verdrietig of van streek:
Mijn advies: Kom niet meteen met een oplossing. Praat niet over een voor jou herkenbare situatie. Herhaal op een natuurlijke wijze wat de ander zegt zodat je andermans terminologie gebruikt en niet die van jouw zelf zodat de ander zich gehoord voelt. Ik ken ook de mensen die exact herhalen wat ik zeg “dus wat ik je hoor zeggen is..” – dat vind ik heel awkward. Ik geloof dat er een nuance zit tussen echt luisterend herhalen en compassieloos herhalen omdat het van jezelf moet.
3. Stilte
Stilte is zo krachtig. Als je meer over iemand te weten wilt komen qua gedachtegang en gevoelens kan het zo nuttig zijn om stil te zijn in een gesprek. Het is ook wel eng omdat je geen ongemakkelijke situatie wilt, maar door die af en toe op te zoeken – en ook te voelen – kom je vaak tot zoveel diepere gesprekken. Het is bijzonder hoe mensen reageren als je soms even stil blijft. Vaak staan we al klaar om na andermans laatste woord alweer wat te zeggen waardoor het gesprek misschien niet de diepte in gaat (moet je natuurlijk ook maar willen).
4. “Je hoeft niet te reageren en als je wilt doe gerust op een relaxt moment”
Als je bepaalde informatie van iemand wilt, dat niet per se zakelijk is (bijvoorbeeld restaurant tips ofzo), dan is dit een hele prettige manier om iemand te benaderen – als je het mij vraagt. Ik haat het als mensen er maar vanuit gaan dat ik hun huiswerk moet doen en geloof me, ik krijg elke dag héél veel ‘opdrachten’ van bekenden en onbekenden.
“Kun je dit etiket even checken? Is het gezond?”
“Kan ik een banaan eten na het sporten, Teni?”
“Weet jij misschien waarom ik niet afval?”
Los van het feit dat dit allemaal onder persoonlijke begeleiding valt en ik dit niet doe, dus tegenwoordig ook niemand via DM persoonlijk advies of tips geef, is er een andere manier om dit te zien. Ik schrijf bij veel dezelfde vragen in de comments (niet in mn DM) geen DM terug maar een artikel voor iedereen. Dit doe ik omdat er in de comments mensen op elkaar kunnen reageren of kunnen zeggen “oh dat wil ik ook weten!”. Een DM kost mij veel tijd en energie en niemand anders heeft er baat bij behalve één persoon.
Oké maar los daarvan merk ik dat ik wél vaak antwoord als mensen me benaderen met “je hoeft niet te reageren” en “mocht je ideeën hebben, laat het me gerust op een relaxt moment weten” – ik zeg dit tegen mensen waar ik informatie van zou willen en ik meen deze woorden oprecht. Misschien omdat ik vaak in die omgekeerde positie zit of misschien omdat ik al vaak zat niemand een bezwaard gevoel wil geven, maar dit vind ik een hele respectvolle manier om iemand te benaderen en benaderd te worden.
5. Heb ik het verkeerd begrepen?
Een zin die zoveel meer kracht kent dan je denkt. Als iets bijvoorbeeld zakelijk mis is gegaan en ik wéét dat het niet mijn fout was, dan benader ik de ander vaak met een paar opties: “Kan het zijn dat jullie dit niet helemaal op orde hadden of heb ik het misschien initieel niet goed begrepen? Laat het me weten, dan kijken we even naar een oplossing!” is naar mijn mening een hele zachtaardige manier om aan te geven: you screwed up, laten we het fixen. Haha.
Als de ander de fout dan ownt, dan weet ik wat ik aan de ander heb. Als dat niet gebeurt, dan weet ik ook wat ik aan de ander heb. Ik hoef niet te zeggen ‘dit heb je fout gedaan’, dit triggert veel te veel negatieve emoties bij mensen.
Nu zal dit heus niet altijd en in elke situatie werken, maar als het op zakelijk vlak aankomt waar bepaalde afspraken of dingen niet zijn nagekomen, dan is dit mijn eerste vorm van benaderen. En ik moet zeggen: het bespaart me zoveel drama en boosheid.
Hebben jullie bepaalde trucjes?
Ik ben benieuwd, hebben jullie trucjes of maniertjes om jezelf maar ook anderen bepaalde dingen te laten doen (dat klonkt manipulatiever dan ik bedoelde)? Ik ben benieuwd!
3 comments
Als ik wacht op antwoord op een mail, en het duurt me te lang, vraag ik vaak ‘heb ik de reactie in mijn inbox wellicht over het hoofd gezien?’ Waardoor ik initieel de ‘schuld’ bij mezelf houd, terwijl ik obviously wel weet dat ik die reactie nog niet heb gehad 😉
Grappig he, hoe we onszelf en anderen op een ander spoor kunnen zetten. Ik vind de reactie van Judith ook geweldig 🙂
Als ik teveel in m’n gepieker blijf hangen dan vul ik een (uitgebreid) G-schema in vanuit de cognitieve gedragstherapie. Paar minuten werk, en hup! Ik kan weer verder met m’n dag. Is misschien niet echt een trucje, meer een hulpmiddel om te relativeren, maar omdat het zo snel en goed helpt voelt het wel zo. Je ‘manipuleert’ je gedachten zo een beetje om de positieve kant op te gaan?