Ik houd van een plan. Een actieplan.
Gaat iets niet goed? Hoe fixen we het?
Dat blijven hangen in negatieve gevoelens is totaal niets voor mij, dus daarom ga ik mezelf uitdagen om mijn energie zo nuttig mogelijk te besteden en niet op te laten gaan aan zogenaamde taken.
Avond van te voren voorbereiden
Je kunt veel gedaan krijgen als je de avond vooraf kleine dingen alvast klaar legt. Het is zo simpel dat ik het vaak vergeet of “lui” ben om dit te doen. Dit resulteert in de ochtend vaak in: mega veel haast, zoeken naar dat ene boek/die sleutel/fietslampjes etc. -> chagrijnig de deur uit -> keihard moeten fietsen door de stad en ondertussen ergerend aan stoplichten, auto’s en andere fietsers oftewel -> energie opmaken aan nutteloze, negatieve gedachtes.
Dus de basics klaarleggen de avond ervoor scheelt een hoop! Wat zijn dit voor mij?
- Mijn tas met daarin:
- OV kaart voor de trein
- Sleutel van kantoor
- Sleutel van huis
- Fietslampjes
- Portemonnee
- Boek, notitieboekje, pen
- Flesje water
- Handcreme en lippenbalsem (kan echt niet zonder, sorry.)
En ja, ik verwissel vaak van tas, dus al deze items liggen vaak overal en nergens verspreid door mijn huis. Soms ben ik heel fanatiek en heb ik mn outfit ook al klaargelegd.
Kies bepaalde tijdstippen om je mail te lezen
Jeeeeeeeeeetje, dit is echt dodelijk voor mij. Ik weet dat ik heel veel energie opmaak in het constant checken van mijn mail, maar het niet constant checken van mijn mail maakt me heel nerveus. Misschien moet ik door een ‘afkickfase’ ofzo om dit onder controle te krijgen. Want als ik het logisch bekijk, dan zie ik het volgende:
- Ik check minstens 3 keer per uur mijn mail.
- Ik lees de mails die binnenkomen maar heb eigenlijk op dat moment nooit de tijd om te antwoorden of er iets mee te doen
- De mail die ik gelezen heb blijft in mijn hoofd hangen omdat ik er nog wat mee moet doen
- Na een paar uur voelt het als een enorme last, al die mails waariknogwatmeemoetdoen dwalen door mijn hoofd
- Uitgeput klaar met mijn werk/taken, kijk ik er alweer tegenop op mijn mailbox in te duiken omdat er zoveel te doen valt
Deels van de uitputting kan ik dus voorkomen door een paar tijdstippen uit te kiezen om mijn mail te checken en er dan ook direct wat mee te doen. Te antwoorden, notitie van maken, etc. Zo werk ik effectiever, pak ik direct de handel aan en zit ik niet uren of dagen met al die woorden, zinnen, vragen, verhalen van de mails in mijn hoofd. Dát is uitputtend zeg!
Oke, ik ga me er gewoon aan wagen. Zucht. Help.
Pak niet teveel tegelijk aan
En met dat gezegd te hebben, is het denk ik ook duidelijk dat ik het bij deze twee uitdagingen houd voor nu. Het knaagt aan me om nog zo’n 3 uitdagingen uit te werken, maar ik weet ondertussen dat ik dan mezelf alleen maar voor de gek aan het houden ben en uiteindelijk me als een mislukkeling voel als het niet lukt.
Heb jij tips hoe je je energie zo nuttig mogelijk besteedt? Deel ze alsjeblieft! We kunnen denk ik allemaal heel veel van elkaar leren!
7 comments
Herkenbaar hoor… 🙂
Kleding vtv klaarleggen is een must! Al is het alleen al je ondergoed, het helpt!
Nog andere dingen die ik kan bedenken:
-kijk vtv of het gaat regenen! Dan weet je dat je iets eerder op moet om je regenpak aan te trekken en dat je er iets langer over fietst.
-géén tv/radio aan ‘s ochtends. Helpt je focussen op wat echt moet.
-zet ‘s avonds alvast je (lege) bakjes klaar en je ontbijtservies en bedenk wat je gaat eten die dag.
-als er iets in je opkomt wat je nog moest doen in de ochtend: schrijf het op!!! En doe het als je thuiskomt.
-wat ook heel goed helpt om energie te behouden is om n keer te gaan zitten met pen en papier (of laptop) en ALLES wat er in je hoofd aan klusjes, acties, etc ronddwarrelt op te schrijven. Zo krijg je n leeg hoofd en kun je dingen gerichter oppakken (lees: meteen doen of inplannen).
Ik kan er nog veel meer bedenken…maar hier hou ik het even bij! 🙂
Groet! Daphne
Inderdaad erg herkenbaar!
Ik probeer normaal gesproken broodjes van mijn man en kind avond van te voren klaar maken en in de koelkast leggen. En aangezien ik zo clean mogelijk wil eten doe ik dat ook meteen met mijn eigen eten voor het werk. Nu sinds ik ziek ben lukt het me niet, maar straks gaat het gewoon weer door.
Inderdaad alles wat to do is opschrijven en ga het rijtje af op je vrije tijd. Plan niet te veel wat niet realistisch is.
Plan ook een moment alleen voor jezelf! Dit vind ik erg belangrijk.
Wat ik nu ook al maanden doe en het scheelt veel tijd energie en stress is dat ik ieder zaterdag of zondag een week menu maak voor het hele week het avond eten. Dus bijvoorbeeld maandag: zalm met puree en sperziebonen en zo voor de hele week. 1 keer in de week de boodschappen lijst maken uit de week menu en natuurlijk de dingen die je verder nodig hebt. Ik zet op 1 papiertje ook de verschillende winkels met hieronder wat ik nodig heb. Zo kruis je steeds weg wat je gekocht heb en ben je niks vergeten.
In de ochtend haal ik bijvoorbeeld vlees uit de vriezer en zet dingen op de aanrecht klaar. Week menu hangt ook op de koelkast zodat iedereen het thuis kan zien en meteen kan beginnen met koken zodra de eerste thuis komt.
Ik plan ook altijd een vaste dag voor de was. Dus wassen drogen en vouwen en 1 dag waarop ik alles ga strijken en natuurlijk het huis schoon maken ook zo. Ieder week weer op de dag dat mij het beste uitkomt.
voor mij werkt dit het beste omdat ik een gezin heb. Hopelijk hebben mensen hier wat aan.
Succes Teni met alles wat je doet. Xxx
Dat vantevoren klaarleggen probeer ik vooral vaak als ik wil hardlopen s’ochtends, lukt niet altijd maar afgelopen maandag ben ik daardoor om half 7 door de stad gaan lopen dus het helpt zeker!
Mijn mail checken doe ik ook veel te vaak, dus ik ga meedoen met je tweede challenge!
Herkenbaar! Zelf maak ik elke dag wel to do lijstjes en dat helpt wel. Als ik in de ochtend ga sporten leg ik ook altijd mijn spullen alvast klaar, zodat ik geen excuses heb om niet te gaan;)
Soms leg ik mijn telefoon ook heel ver weg zodat ik er niet steeds op ga kijken en geluid uit helpt ook!
Just at the right moment 🙂
pfieuw!
Het is eigenlijk geen tip, of misschien ook wel: ik heb een klein tasje en daar zit alles in en die tas gooi ik in alle haast vaak in een grotere tas. Op zich wel handig.
Wat wel echt een tip is om een notitieboekje te hebben waar je al je gedachtespinsels op kan schrijven. Aan het einde van de dag check loop je het na en streep je alles door waar je wat mee hebt gedaan en wat over is maak je op dat moment af. Zo kun je er met een gerust hart vanuit gaan dat je niks vergeet die dag. Het lijkt een beetje op een to-do lijstje, maar dit is wat breder, want ook ideeën kun je erin kwijt. Je hoofd op papier en aan het einde van de dag kan je dat dan structureren.
Xxx