Voor ik het weet zijn er alweer een aantal weken voorbij en in Fitbeauty-land betekent dit dat er inmiddels zo’n 50-100 mails zijn beantwoord, een stuk of 10 bedrijven en merken voorbij zijn gekomen, ik op 1-2 eventjes aanwezig mocht zijn en ik weer overladen ben met liefde van jullie.
Het klinkt eigenlijk best tof moet ik zeggen. En dat is het ook.
Maar ik wil even dieper in gaan op de merken en bedrijven die voorbij komen. Sommigen rechtstreeks, anderen via Semilo (waar ik mee samenwerk)..
Heus niet alles is gesponsord
Sinds ik open en eerlijk heb geschreven over hoe het een beetje werkt achter de schermen met het bloggen en geld verdienen moet ik toch mijn gevoel even kwijt. Ik voel namelijk bij elk merk dat even voorbij komt een soort bezwaard gevoel. Laaaaaang niet alles is gesponsord namelijk, sterker nog, misschien maar 20%, en bij niet gesponsorde merken die ik benoem, zoals ik altijd al deed, denk ik tegenwoordig vaak:
“Ojee, ik moet niet teveel merken voorbij laten komen, straks denken ze nog dat alles om geld draait op fitbeauty.nl”
Terwijl alles wat ik eet, een labeltje heeft (behalve groente en fruit dan) en deze labeltjes allang al voorbij kwamen op mijn blog. Maar misschien zit het meer in mijn hoofd en valt het allemaal wel mee.
Zoals bij de bovenstaande foto. Deze kwam uit mijn voedingsdagboek post waarin ik ook liet zien welke boodschappen ik in huis haalde na mijn korte vakantie in Oostenrijk. Je ziet 3 merken voorbij komen waar ik nog nooit contact mee heb gehad, haha. Dit zijn standaard producten die ik altijd wel in huis heb, vooral crackers van Wasa. Ik ben zo een grote Wasa fan van nature. Haha, dat klinkt gek. Alsof je niet van nature fan kan zijn van een merk of product wanneer je gesponsord wordt. Zolang jullie de volgorde maar weten: eerst fan zijn of worden – dan sponsoren.
Maar dit is dus een voorbeeld waarbij ik dacht, oei, ze zullen toch niet denken dat dit allemaal gesponsord is.
Recepten
De leukste samenwerkingen en gesponsorde artikelen vind ik de recepten. Als ik een recept mag maken met een product van een bepaald merk, dan is dat voor mij écht een feestje. Omdat ik ten eerste met een gerust hart aan de slag kan in de keuken omdat ik dat leuk vind. En ten tweede omdat ik jullie kan voorzien van iets nuttigs: het recept. Of je nu wel of dat product van het ene merk gebruikt, dat maakt niet uit en die keuze is aan jou. Het recept heb je in ieder geval in je pocket!
De stomste samenwerkingsvoorstellen (onthoud dit woord voor galgje!) (als iemand dat ooit nog speelt in deze digitale wereld…) vind ik via Instagram. Of er is nog nooit een leuke voorbij gekomen voor mij. Instagram vind ik écht iets persoonlijks, je ziet letterlijk vanuit mijn oogpunt de dingen die ik meemaak. Met een extra filtertje of drie.. Haha. Maar omdat het zo persoonlijk is, wil ik dat zoveel mogelijk sponsor-en-reclame-vrij houden. Vooral als je moet werken met #hashtags en #sharedefoto. Ik wil helemaal niet dat jullie gaan #sharen voor een merk waar je misschien niets voor voelt, maar wel omdat je mij toevallig volgt. Hoe lief ik dat ook vind, dat vind ik het niet waard.
Als ik op eventjes ben uitgenodigd en er is een hashtag voor die avond bedacht, dan gebruik ik die zeker! Zo zie ik meteen welke bloggers er nog meer zijn en ik vind dat ook wel aardig vanuit de bloggers om te doen aangezien er zoveel geregeld en verzorgd is voor zo’n event. Ja, dat vind ik netjes. Ook al is het marketing, haha.
Zo weet je weer iets meer achter de beslissingen die ik maak omtrent gesponsorde producten, hashtags op Instagram en het gebruik van allerlei merken en producten; vrijwillig. Haha.
Mocht je nog nieuwsgierig zijn naar andere dingen “achter de schermen”, laat het dan vooral weten! Wie weet komt het antwoord op je vraag zomaar eens in “Fitbeauty achter de schermen #4” 🙂
9 comments
Haha wat ben je toch lief dat je je daar druk om maakt! Ik denk absoluut niet bij elke foto van een verpakking ‘Oh dat heeft Teni zeker gekregen en nu moet ze het op de site zetten’. Bij jou heb ik dat totaal niet omdat je altijd zo eerlijk bent over alles. En als het een keer wel zo is, boeien. Het is jouw blog en als jij benaderd wordt door een merk waar je heel enthousiast over bent, waarom zou je dat niet mogen delen? Sterker nog, als je heel af een toe een foto op instagram hashtagt met #spon zou ik dat ook niet erg vinden hoor. Ik vind dat het een beetje bij de bloggerswereld hoort. Zo lang jij er eerlijk en open overblijft, hoef je je nergens voor te schamen!
Ik zou graag willen weten hoe ver je voorruit werkt. Heb je op maandag al je artikelen al ingepland, of schrijf je ze de avond van te voren etc. En wat zijn de minder leuke kanten van een bedrijf/blog runnen?
X Lotte
Aahh wat een toffe reactie weer Lotte! Heel fijn. En thanks voor je terugkoppeling wat betreft een volgende achter de schermen post, daar kan ik zeker wat mee!
Liefs!
Ik zou me er niet druk om maken 🙂 Als je geen verwarring wil, kan je het beste gewoon onder het artikel zeggen welke producten je hebt gekregen en/of gesponsord zijn. Doen beautyblogs ook, vind dat bij Misslipgloss altijd heel overzichtelijk en transparant. Dan is er ook geen twijfel of verwarring, en iedere lezer begrijpt volgens mij tegenwoordig wel hoe blogs werken, en dat sommige dingen gesponsord zijn. Zou het gewoon subtiel, maar helder, duidelijk maken in berichten. Dan valt misschien juist ook op hoeveel er eigenlijk niet gesponsord is!
Ik persoonlijk kijk er nooit naar of er iets wordt gesponsord of niet. Het interesseert me gewoon niet. Natuurlijk merk je bij betaalde blogs wel of het gesponsord is of niet (met name beautyblogs dan, niet hier) maar ook dat vind ik niet erg. Snap nooit zo goed waarom sommige mensen zich er zo over kunnen opwinden.
En eerlijk, bij jou heb ik nog nooit er over nagedacht of er iets gesponsord is of niet. Maar nogmaals; mij boeit het ook sowieso niet 😉
*bepaalde blogs bedoel ik .. niet betaalde haha!
Hey lieve Teni!
Maak je maar niet ongerust hoor. Als er een blogger is die ik heel erg vertrouw ben jij het! Ook ben ik er vrijwel zeker van dat dit gevoel van vertrouwen bij de meeste lezeressen aanwezig is. Je artikelen bevatten inhoud (die duidelijk geen verzonnen poespas is), kwetsbaarheid (je bent niet bang je persoonlijke leven met ons te delen) en ze zijn ook gewoon leuk/plezierig om te lezen! Dus wij zullen je echt niet zo snel beoordelen. Bij mij persoonlijk komt het niet eens in me op dat iets misschien gesponsord zou kunnen zijn.(althans op deze website) Wees vooral niet bang om iets te sponsoren zo hier en daar! Ik heb er de vertrouwen in, en het is tenslotte ook je baan. Keep up with the good work Teni! (Ik houuu trouwens van je eerlijkheid en openheid omtrent alles)
Oeii veel te lange reactie xx
Idem dito hier, het interesseert met echt niks of iets wel of niet gesponsord is. Het wordt echter een ander verhaal als iemand zijn blogs er ook echt naar gaat schrijven en niet meer vasthoudt aan zijn eigen visie op producten, voedingswaren, of wat dan ook. Ik heb bij jou juist het idee dat jij enkel blogs schrijft met sponsoren in de hoofdrol als je er ook écht zelf achter staat. En daar hou ik van! 🙂
Vaak kijken en reageert iemand vanuit 1 bril die v henzelf. Vertrouwen/ wantrouwen liefde/angst. Diegene die kijken vanuit vertrouwen en liefde hebben jouw uitleg niet nodig. Diegene die dat (nog) niet doen gaan dat ook niet meteen doen na jouw uitleg.. dus… let it be. Ik lees je stukken heel graag!
Als je iets doet vanuit je hart en met liefde mag je er ook geld mee verdienen! Zo denk ik er over!
Je doet het goed! Ga zo door
Xxx