We hebben het vaak over het schrappen van negatieve mensen uit ons leven. En met ‘we’ bedoel ik zeker ook mijzelf. In sommige gevallen herken je negatieve en giftige mensen meteen, maar soms sluipen deze mensen je leven in en kom je er pas later achter dat je ze had moeten schrappen. Hoe langer ze in je leven zijn, des te zwaarder het kan voelen om ze er weer uit te laten.
Maar wat nou, als er een soort handleiding was om deze mensen in een vroeg stadium te herkennen? Ik overdrijf dit natuurlijk een beetje, maar waar ik naartoe wil in dit artikel is het omschrijven van gedragingen en kenmerken van mensen die onzeker en ongelukkig zijn en hiermee niet iets positiefs uit het leven willen halen, waardoor het een effect heeft op de omgeving; op jou.
Want ja, je hebt ook onzekere en ongelukkige mensen die enigszins hoopvol zijn met een goed hart, die je absoluut bij kunt staan. Dat is niet waar dit artikel oever gaat.
Dit zijn 5 manieren om de wereld te laten zien hoe onzeker en ongelukkig je bent, oftewel; draai het om en zo herken je de mensen om uit de buurt te blijven.
1. Je eerste reactie op vrijwel alles is klagen. Gewoon omdat het kan.
Klagen, klagen, klagen. Alsof het dé manier is om te bonden en gewoon omdat het kan. Niet alleen wanneer er dingen gebeuren in je leven die niet leuk zijn, maar gewoon altijd en om alles. In de supermarkt, op straat, in de trein, tijdens het winkelen en ga zo maar door.
Er is een verschil tussen stoom afblazen en constant klagen. Ook is er een groot verschil tussen mensen die (eventueel nadat ze stoom hebben afgeblazen) op zoek gaan naar een oplossing en mensen die de verantwoordelijkheid niet nemen in hun eigen leven.
2. Alles gaat meteen op social media
Wanneer je ontevreden bent over iets, post je het op social media. Vooral met screenshots van gesprekken om je gelijk te halen. Of je geeft je klaagzang een vervolg van offline naar online.
Iedereen moet weten dat jij boos, verdrietig of wat dan ook bent.
3. Je zet jezelf hoger, door anderen naar beneden te halen
En dan vooral wanneer er meerdere mensen bij zijn. Je denkt dat je zelf een hoger plekje krijgt door anderen af te kraken en te beweren dat jij het beter kan of had gedaan. Onzekere mensen willen anderen constant laten zien wat ze allemaal hebben bereikt om zich via deze weg beter te voelen over zichzelf.
4. Je raakt meteen overstuur en wordt boos als iets niet gaat zoals jij had verwacht
Alsof het een soort zelfbeschermingsmechanisme is begin je weer te klagen wanneer iets niet gaat naar jouw verwachting. Het punt is, dat het leven soms anders loopt dan we verwachten en het is niet altijd makkelijk of nodig om koeltjes te blijven en niet te reageren.
Maar wanneer je eerste reactie keer op keer zó sterk en emotioneel is, is dat een heel duidelijk teken dat je geen enkele verantwoordelijkheid wilt nemen over jouw leven en je je gedraagt alsof jou constant dingen worden aangedaan.
5. Je gaat naar om met mensen van een klantenservice
Vroeger had de term ‘klantenservice’ niet veel positiefs te brengen. Echter zijn er tegenwoordig steeds meer bedrijven die zich keihard richten op een fijne klantenservice en met resultaat. (Heb je ooit eens naar CoolBlue gebeld? Wat een helden!)
Daar waar er voorheen constant geklaagd werd over een klantenservice, is dat tegenwoordig dus lang niet meer nodig. Maar toch zijn er mensen die altijd vinden dat ze zelf gelijk hebben en de klantenservice slecht is.
Wanneer je je frustraties wilt dumpen op een ander mens, die in principe gewoon zijn/haar werk aan het doen is en jij dat compleet negeert en juist tegen hem/haar gebruikt, maakt van jou een negatief persoon. Als ik dat zo mag zeggen.
Natuurlijk zijn er scenario’s waarin het onterecht is dat je niet gehoord of serieus genomen wordt. Maar met elk punt dat ik beschrijf, zijn er uitzonderingsscenario’s. Alle punten bij elkaar beschrijven een bepaald type, een type dat ik vaak genoeg tegen kom helaas.
We leven allemaal een ander leven, maar uiteindelijk zijn we als mens zijnde gelijk aan elkaar. Om over anderen heen te willen stappen zodat jij je iets beter of verder voelt is werkelijk waar iets naars. Daarom hoop ik dat we door dit, ietwat overdreven, artikel weer scherp worden gezet op negativiteit en handelen uit onzekerheid. Welke kenmerken daarbij horen en of we dit bij onszelf of een ander herkennen.
Herken je het bij jezelf? Probeer dan echt in je oren te knopen dat jij de verantwoordelijkheid hebt over je eigen leven.
Herken je het bij een ander? Probeer uit de buurt te blijven want hoe vaker je iets hoort, hoe sneller het ook jouw waarheid kan worden.
Heb jij nog tips om negatieve mensen te herkennen? En hoe blijf je uit hun buurt? Alle tips zijn welkom!
Foto’s: MeanGirls, DMNews
5 comments
Het altijd klagen en niet verantwoordlijk nemen is idd een kenmerk die ik snel herken! Het is erg lastig om afstand te nemen als iemand van je eigen gezin of een familie lid zo is! 🙁
Heerlijk lijstje, mede omdat ik nu kan zeggen dat ik niet meer zo’n persoon ben en veel sneller de negatieve mensen herken. Geeft zoveel vrijheid.
Vrijheid inderdaad.. Ik herken mezelf van vroeger ook in sommige punten, erg fijn om bewust niet meer zo te zijn he! 🙂
Ik vind er niets overdreven aan. Klagers zijn de ergste energie slurpers die je kunt tegenkomen…?
Je herkent ze aan hun eeuwige commentaar op alles en iedereen. (Uiteindelijk houden ze geen vrienden over). Wat in het begin nog wel grappig kan overkomen (als het grappig gebracht wordt) maar waar je snel genoeg van krijgt.
Natuurlijk herken ik dat ook ik negatief kan zijn en hier soms in blijf hangen…
Maar er is niets fijner dan je verantwoordelijkheid pakken en een oplossing te vinden!
HEEL MOOI GEZEGD! Ik ben het volkomen met je eens Nienke!