Er zijn zoveel tips omtrent productiviteit, geluk, blijheid, balans etc. Maar wanneer je probeert ze allemaal te integreren lijkt het je alleen maar meer stress te geven. Misschien vind je wel troost in uitspraken als dat het niet allemaal hoeft, dat het ook met minder mag – en dat mag ook ZEKER!
Maar mocht je de potentie in je dagen zien om productiever te zijn maar niet de balans en het blije gevoel te verliezen, dan zouden deze tips nog eens goed van pas kunnen komen! Voor mezelf ook weer een reminder, want dit zijn allemaal dingen die ik hier en daar wel eens heb toegepast, maar gewoon weer ben vergeten. Zonde, want ze werken geweldig!
Appen alleen met vrienden
Ik app zelden en als ik app, dan is het enkel en alleen met vrienden. Als er teveel mensen zijn die jou constant kunnen bereiken, dan eindigt de lijst nooit en is er maar weinig ruimte om na te denken. Ik probeer zelf geen zakelijke dingen te appen maar dit strict via e-mail of de telefoon te laten gaan. Scheelt een hoop tijd.
Wandel (het liefst buiten) tijdens je telefoongesprekken
Nu kan het buiten natuurlijk vrij druk zijn op sommige plekken, maar over het algemeen is deze tip heel fijn. Je zult niet alleen frisse lucht inademen waar je brein blij van wordt, je lichaam zal je ook bedanken voor de extra beweging.
Een kleine to-do lijst met 5-10 to-do’s
Kleine to-do-lijsten zorgen ervoor dat de drempel vrij laag blijft om te beginnen. Als je dit soort kleine lijstjes elke dag afwerkt zul je zoveel verder komen dan wanneer je alles wat je in de gehele week of maand moet doen op één lijst stort. Poeh, dat is pas een berg waar je liever niet mee wilt beginnen he! Kort maar krachtig is dus de oplossing!
En denk ook; morgen is weer een dag, dan heb je weer de tijd om de volgende 5-10 dingen te doen.
Inbox LEEG
Ai, dit is écht mijn grootste zwakke punt. Als ik mijn inbox open dan staan er 21.349 berichten ongelezen. Ja, ik weet het, Boy wordt er ook scheel en misselijk van.
Het is tot zo’n punt gekomen dat ik soms niet meer weet hoe ik het moet opschonen.. Maar wanneer hij wél leeg was, gaf het zoveel rust. Laat ik dit weer als reminder zien om mijn inbox een grote schoonmaak te geven. WISH ME LUCK!
Even negeren
Ik las ergens dat zelfs Napoleon af en toe expres een paar weken niets van zich liet horen zodat de mensen zelf bepaalde zaken zouden gaan oplossen maar ook zodat hij niet vanuit een boze staat zou reageren. Dit is een hele handige tip als je bijvoorbeeld een boze mail krijgt en je daar zelf ook weer boos op wilt reageren. Als je het even laat voor wat het is – dan kan je eigen boosheid vervagen waardoor je in een veel kalmere staat kunt reageren.
Dus wat als je de volgende keer bij een boze mail ofzo denkt ‘oeps, ik heb dit vandaag niet gelezen’ en even laat voor wat het is.
Wat is het belangrijkste dat je wilt doen vandaag? Waarom ben je dan met alle deze andere dingen bezig?
Als je je aangesproken voelt (IK), dan weet je wat je te doen staat he.
Maak afspraken voor deadlines
Dit kan je enorm helpen om iets voor elkaar te krijgen. Vooral als je veel verantwoordelijkheid draagt in je werk of je eigen bedrijf hebt. Het is heel makkelijk om dingen vooruit te schuiven. Ik merk dit bij mezelf vaak zat, maar wanneer ik op reis ga of een paar dagen écht niet achter de laptop kan zitten, lukt het ineens wel om die berg werk af te krijgen. Huh, hoe dan?
Omdat er een deadline was. Daarom. Dus ik zet nu vaker deadlines en ik spreek het zelfs af met Boy zodat iemand me kan controleren. Works like a charm.
Géén voicemail – en als je dat wel wilt; vraag mensen om te mailen
Waarom? Vraag je je misschien af. Omdat het tijd kost om ten eerste door dat hele menu te luisteren tot je eindelijk het bericht kunt horen – het soms alleen wat gerommel is omdat iemand net te laat is met ophangen – en het de andere keer een opdracht is voor jou: bel me terug.
Als je in je voicemail vraagt te mailen omdat je de voicemail niet luistert (heel krom, ik weet het) – dan bespaart het je een hoop tijd en kun je direct reageren waar en wanneer je wilt via mail in plaats van de telefoon (dit kan bijvoorbeeld niet ‘s nachts).
Maar let wel, als je een prima routine en relatie hebt met je telefoon je voicemail – laat dat dan helemaal zoals het werkt voor jou!
Koop geen Wifi in het vliegtuig
Maak juist even gebruik van de tijd dat je onbereikbaar bent met een goede reden. Mocht je wel productief willen zijn qua werk, dan kun je natuurlijk allemaal e-mails beantwoorden. Deze blijven in je ‘Uitgaand’ mapje staan tot je weer internet hebt en zullen vervolgens automatisch verzonden worden.
Sport, beweeg, wees actief
Deze tip geldt voor zoveel artikelen. Om af te vallen, om fitter te worden, om een betere huid te krijgen, om van negatieve gedachtes en gevoelens af te komen, om je stresslevel te verlagen, om je hart gezond te houden en ga zo maar door. Het zal je meer focus brengen en energieker maken.
Kom erachter waarom je doet wat je doet
Als je niet weet waarom je iets doet, of het nu de studie is die je volgt of het werk dat je hebt, dan zul je eindeloos in rondjes gaan. De kans is ook nog eens groter dat je jezelf met anderen gaat vergelijken wat niet alleen een negatieve afleiding is, het maakt je niet blijer als mens.
Het antwoord op deze vraag kan zo simpel zijn als ‘zodat ik geld verdien en een fijn thuisleven kan hebben’. Je hoeft niet je droombaan te hebben om een ‘goed’ antwoord te kunnen geven op deze vraag.
Nee leren zeggen
Ach, als we dit allemaal van jongs af aan zouden leren – hoeveel makkelijker zou ons leven zijn voor onszelf. Ik schreef hier eerder vaker over en ik moet zeggen, ik word steeds beter! Dat bespaart me zoveel tijd, energie en vooral schuldgevoel. Dat wil niet zeggen dat ik zomaar nee zeg om nee te zeggen – maar ik weeg verschillende dingen af waarna ik voor mezelf duidelijk heb of ik iets wel of niet wil doen. Het is zelfverzekerder worden met je tijd en je grenzen aangeven, niet het worden van een ‘bitch’.
Kijk geen nieuws
Ik kijk en luister al jaren niet meer naar het nieuws. Ik heb hier hele gegronde argumenten voor voor mezelf en ben vaak zat voor gek of naïef of onverschillig voor verklaard. Door kennissen, vage vrienden of wat dan ook. Maar het heeft me zoveel positiefs gebracht. En dat wil niet zeggen dat ik niet op de hoogte ben van de belangrijke wereldse zaken, dat betekent vooral dat ik niet elke dag in een hoop negativiteit wordt gesleurd wat me niet alleen pessimistisch maakt maar ook mijn energie zuigt. Ik zou het iedereen aanraden, maar niet als je het wél belangrijk vindt en je er waarde aan hecht. Zoals met alles; doe wat goed voelt voor jou. Maar ik kon deze tip niet niet meegeven natuurlijk.
Dit waren mijn tips die ik deels heb geïntegreerd in mijn leven en deels als reminder heb opgeschreven. Wat zijn jouw gouden tips om productief, in balans en nog steeds blij te zijn?
5 comments
Hoi,
Ik zou wel meer willen horen over je laatste punt, dat je geen nieuws meer leest. Ik snap het enerzijds helemaal; ook ik word er vaak verdrietig van. En machteloos, want ja wie heeft er wat aan dat ik op de hoogte ben van die ellende en ik kan al helemaal niets zelf oplossen.
Aan de andere kant vind ik de bubble waar we door sociale media en persoonlijke advertenties e.d. in worden gegooid óók eng. Objectieve, goede journalistiek is ook wel een bron om te weten wat er allemaal is en speelt, ook juist buiten mijn eigen bubble om.
Oftewel, ik ben wel benieuwd naar jouw visie en argumenten daarover!
Ik heb tegenwoordig 2 telefoons en ben continue bereikbaar. Ik merk dat het ontzettend tegenwerkt als het gaat om productiviteit. Jouw blog maakt mij er weer even van bewust.
Hoi Marije, ik heb ook 2 telefoons. Wat je kunt doen is, als je niet continu bereikbaar hoeft te zijn, voor jezelf blokken bedenken waarin je te bereiken bent. Buiten die blokken zet je je telefoon op stil en zet je in je voicemailtekst dat je tussen dan en dan bereikbaar bent. En je kunt de 2 telefoons aan elkaar koppelen, waardoor er maar 1 af kan gaan. 😀
Succes! Groet, Daphne
Die mailbox…tja, die ken ik. Maar zoveel mails heb ik niet! Al gok ik dat je de helft al kan deleten, omdat het inmiddels ingehaald is door de tijd! Dus ik zou zeggen: weggooien tot 3 maanden geleden. Als het écht belangrijk is, dan vinden ze je wel!
En de rest volgens het volgende principe: korte acties nú doen, langere acties inplannen en ooit/misschien/ter info mails weggooien of in een aparte map voor ‘later’ bewaren en deze ééns per maand inplannen om te legen. 🙂 Succes wijffie!
Die mailbox is zó herkenbaar. Ik heb echt een hekel aan het bijhouden van alle mails. En de helft van de ongelezen mails kan gewoon zo weg, omdat het nieuwsbrieven, spam of wat dan ook is. Gelukkig heb ik nog niet zo veel ongelezen mails als jij, dat maakt mijn stemming dan weer iets positiever 😉